Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu lewego Alt+5
Przejdź do menu dolnego Alt+7
Przejdź do menu bocznego Alt+8
Przejdź do mapy serwisu Alt+9

Rejestracja/przerejestrowanie używanego pojazdu

 

W dniu 31.01 2022 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.  - Prawo o ruchu drogowym, które umożliwiają pozostawienie dotychczasowego numeru rejestracyjnego, w tym tablic rejestracyjnych podczas przerejestrowania pojazdu, także bez konieczności wydawania pozwolenia czasowego.

Pozostawienie dotychczasowego numeru rejestracyjnego jest możliwe wyłącznie pod warunkiem, że

  • pojazd jest zarejestrowany w Polsce i
  • posiada tablice rejestracyjne zgodne z obowiązującym wzorem, utrzymane w należytym stanie oraz czytelne i
  • właściciel pojazdu zawnioskował o zachowanie numeru rejestracyjnego.

Tablicami, które będzie można zachować przy rejestracji pojazdu będą zatem tzw. „Eurotablice” i dodatkowo gdy jednocześnie:

  • w centralnej ewidencji pojazdów można pozytywnie zweryfikować dane pojazdu i
  • w dowodzie rejestracyjnym jest miejsce na dokonanie adnotacji, w takim przypadku organ  rejestrujący wydaje decyzję o rejestracji i dowód rejestracyjny oraz dokonuje legalizacji dotychczasowych  tablic rejestracyjnych, a także nie wydaje pozwolenia czasowego.

 

Nie będzie można zachować wcześniej stosowanych tablic rejestracyjnych tzw. ”czarnych” oraz  „białych” z flagą PL.


 

PLIKI DO POBRANIA:

Wniosek (plik 25 KB, DOCX)

Pełnomocnictwo (plik 111 KB, PDF)

 

WYMAGANE DOKUMENTY
  •  Wniosek o rejestrację pojazdu (dostępny w urzędzie lub na stronie  internetowej)

ZAŁĄCZNIKI:

  • oryginał dowodu własności pojazdu (mogą to być m.in.: umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, o dożywocie, faktura VAT, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności). W przypadku, kiedy dane odnoszące się do zbywcy pojazdu zawarte  w dowodzie własności pojazdu dołączonym do wniosku o rejestrację są niezgodne z danymi właściciela zawartymi w dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu, jeżeli była wydana, jako dowód własności wymagany do rejestracji rozumie się oryginały wszystkich wcześniejszych dokumentów potwierdzających fakt przeniesienia prawa własności pojazdu.
  • oryginał dotychczasowego dowodu rejestracyjnego z ważnym badaniem technicznym lub zaświadczeniem z przeprowadzonego badania technicznego,
  • tablice rejestracyjne,
  • w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika lub przez jednego z współwłaścicieli pojazdu wymagany jest dokument stwierdzający  udzielenie pełnomocnictwa w przypadku gdy osoba załatwiająca sprawę nie jest właścicielem pojazdu (za wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej przez swoje uprawnione organy lub prokurenta). Opłata skarbowa za udzielenie pełnomocnictwa 17 zł na konto Urzędu Miejskiego w Śremie nr konta: 57908400032102001305210013

DO WGLĄDU:

  • oryginał dowodu osobistego

Do odbioru dowodu rejestracyjnego należy przedstawić następujące dokumenty:

  • oryginał pozwolenia czasowego,
  • zaświadczenie z przeprowadzonego badania technicznego w przypadku gdy w okresie czasowej rejestracji lub dotychczasowym dowodzie rejestracyjnym upłynął jego termin,
  • oryginał dowodu osobistego,
  • w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika lub przez jednego z współwłaścicieli pojazdu wymagany jest dokument stwierdzający  udzielenie pełnomocnictwa - wzór do pobrania,
  • dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie,

MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW
Starostwo Powiatowe w Śremie, ul. Mickiewicza 17, 63-100 Śrem
Wydział Komunikacji
Pokój nr 8. tel: 061 28 37 001 wew. 318 lub 327

SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Rejestracja pojazdu lub odmowa rejestracji następuje w drodze decyzji administracyjnej.

TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Niezwłocznie, po złożeniu wniosku wraz z wymaganymi załącznikami przewidzianymi przepisami prawa.

OPŁATY

Wykaz opłat komunikacyjnych (plik 101 KB, PDF)

Na terenie Starostwa opłaty można wnosić wyłącznie za pomocą kart płatniczych. 

Opłat można dokonywać na konto PKO BP nr: 25 1020 4027 0000 1902 1393 2522 

TRYB ODWOŁAWCZY
Odwołanie od decyzji przysługuje do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu za pośrednictwem Starosty Śremskiego w terminie 14 dni.

PODSTAWA PRAWNA

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury  z dnia 31.08.2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów.
  • Rozporządzanie Ministra Infrastruktury z dnia 31.08.2022 r. w sprawie szczegółowych czynności  organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach.
  • Kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r.
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
  • GMINA ŚREM
  • GMINA KSIĄŻ WIELKOPOLSKI - Link otwiera się w nowym oknie przeglądarki
  • GMINA DOLSK
  • GMINA BRODNICA
  • POWIATOWY URZĄD PRACY W ŚREMIE
  • ZWIĄZEK POWIATÓW POLSKICH
  • UNIA GOSPODARCZA REGIONU ŚREMSKIEGO - Link otwiera się w nowym oknie przeglądarki
Starostwo Powiatowe w Śremie
Mickiewicza 17, 63-100 Śrem, pow. śremski, woj. wielkopolskie
tel.: +48 61 28 37 001, fax: +48 61 28 29 321, email: starostwo@powiat-srem.pl, http://www.powiat-srem.pl
NIP: 785-16-08-751
projekt i hosting: INTERmedi@ zarządzane przez: CMS - SPI
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności.
Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.